PPYT Mesir

WWW.PPYTMESIR.BLOGSPOT.COM

Persatuan Perubatan Yayasan Terengganu Mesir dianggotai oleh pelajar-pelajar tajaan Yayasan Terengganu dan persendirian yang melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan di Mesir.

Faculty of Medicine Mansurah University

www.mans.eun.eg

Mansoura University is famous for its specialized Medical centers, which provide both medical and academic services. They include the main mansoura university hospital, the children hospital, the specialized hospital for general internal diseases, the ophthalmology center, the digestive system center and the Urology and Nephrology center. The latter is the biggest of its kind in the Middle East.

Ain Shams University

net.shams.edu.eg/

Ain Shams University, as the third Egyptian university, was founded in July 1950 under the name of "Ibrahim Pasha University". It participated with the two earlier universities, "Cairo University" (Fua'd the 1st ) and "Alexandria University" (Farouk the 1st) in fulfilling the message of universities and meeting the increasing demand of youth for higher education.

Renungan Bersama

Posted by ~Persatuan Perubatan Yayasan Terengganu Mesir~ On 9:01 PM

salam perjuangan kpd sahabat2 sekalian..bagaimanakah keadaan sahabat2 sekalian??
dalam stdy utk menghadapi final nanti yg sememangnya susah??
amalan kita semua utk dibawa ke 'sana'??
hrp2nya semua drp kita dpt merebut kedua2 ini..

saya ingin menarik perhatian sahabat2 sekalian mengenai tugas sbnr kita dimesir ini..sudah semestinya untuk menuntut ilmu perubatan seterusnya dibawa pulang ke malaysia untuk berbakti kepada masyarakat..tetapi jgn kita lepaskn keistimewaan di mesir ini iaitu menuntut ilmu agama juga..rebutlah kedua-dua perkara ini..

saya tertarik dan ingin berkongsi dgn rakan2 mengenai satu soalan yg ditanyakn kepada Dr Jemilah Mahmood,Presiden Mercy Malaysia ketika sesi soal jwb antara beliau dan wakil perubatan dimana telah dipamerkan di TIBBIANS(edaran PERUBATAN) iaitu...

wakil PERUBATAN: Akhir sekali,apakah harapan serta nasihat buat para pelajar yang menuntut di Mesir khususnya dalam jurusan perubatan?

Dr Jemilah Mahmood: Buat pljr perubatan khususnya,manfaatkan peluang untuk belajar dalam bidang ini seoptimum yg mungkin.
jika dgn cara ini kita mmpu memberi sumbangan kpd org lain khususnya utk menjaga nama baik agama kita,maka ia telah menjadi amanah dan tanggungjawab kalian untuk melaksanakan ia dengan sebaiknya.Buktikan kpd org bkn islam bhwa org islam seperti kita jauh lebih hebat dan perihatin serta sensitif terhadap golongan yang memerlukan khidmat kita.

marilah sama2 kita struggle utk final yang akan dtg ini..sama2lah kita 'kejut' naga yg sdg tidur dalam diri kita..nasihatakanlah rakan2 kita yg nmpk agak liat..janganlah kita meninggalkan satu pun diantara kita..mari bersama pulang bersama..insyaALLAH,mumtaz blake2 pok2 kite..aminn..chaiyyokk!!!

sekian peringatan untuk saya dan rakan2 semua..

Mohd Firdaus Bin Mohd Yusof
Pengerusi PPYTM

1 Response to "Renungan Bersama"

  1. Anonymous Said,

    abe pi.. kami berjanji akan dapat mumtaz sdaye upayo...

    *kecek klate/besut

    huhu~

     

    ::GuestBook::


    ShoutMix chat widget

    Followers

    TABDIV