PPYT Mesir

WWW.PPYTMESIR.BLOGSPOT.COM

Persatuan Perubatan Yayasan Terengganu Mesir dianggotai oleh pelajar-pelajar tajaan Yayasan Terengganu dan persendirian yang melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan di Mesir.

Faculty of Medicine Mansurah University

www.mans.eun.eg

Mansoura University is famous for its specialized Medical centers, which provide both medical and academic services. They include the main mansoura university hospital, the children hospital, the specialized hospital for general internal diseases, the ophthalmology center, the digestive system center and the Urology and Nephrology center. The latter is the biggest of its kind in the Middle East.

Ain Shams University

net.shams.edu.eg/

Ain Shams University, as the third Egyptian university, was founded in July 1950 under the name of "Ibrahim Pasha University". It participated with the two earlier universities, "Cairo University" (Fua'd the 1st ) and "Alexandria University" (Farouk the 1st) in fulfilling the message of universities and meeting the increasing demand of youth for higher education.

PERKONGSIAN MOTIVASI

Posted by ~Persatuan Perubatan Yayasan Terengganu Mesir~ On 4:43 PM

Salam perjuangan buat sahabat2 sekalian..

arini ada mjlis motivasi pelajar utk pelajar2 medic kat mnsurah...sy sekadar ingin berkongsi dgn kawan2 sekalian antara isi-isi motivasi yg telah disampaikn oleh penceramah.

berikut adalah serba sedikit butir-butir diri penceramah:

nama: Dr.Hamid Ghazali

jawatan: seorang consultant Urology Board Exam(subspecialist)

sekarang sedang melawat mansurah untuk mendalami bidang Bladder Constructive..dah lama dtg mnsurah dgn fmily beliau..

antara point-point yg disampaikan oleh beliau adalah:

  • Jangan tiru org lain stdy

masing-masing drp kita ada cara-cara stdy masing2..juz go on with our own skill..jgn sesekali kita paksa diri kita ikut cara org lain stdy kalau kita yakin diri kita blh survive dgn cara kita.

  • Minimize bad point and Optimize good point

kita kena kurangkan tabiat buruk kita dan tmbhkan ciri-ciri yg baik pd diri kita..kenali diri kita yang paling penting.

  • Kawan-kawan adlh cermin pada kita

kawan-kawan adalah cermin pada kita.apa yg mereka buat utk jadi yg terbaik perlulah kita contohi dalam semua aspek.hendaklah selalu kita bandingkan diri kita dgn kwn2 yg cemerlang.

  • Fahami dan Hafal

kita hendaklah memahami sesuatu yg diajar bukannya duk hafal semata-semata.kita hendaklah faham dan hafal tentang sesuatu subjek.

  • Pre clinical and clinical are different

maksudnya per-clinical mcm skrg ni bnyk bezanya dgn clinical nti..sbgai contoh,beliau mendedahkan ramai pljr pmpn mmg paling berjaya dlm proses stdy tapi bila dh keje sume,llki lebih ramai dan cepat menjadi pakar2 dimana2 hospital.so, maqbul pn xmngapa tp kita hendaklah sntiasa jadi terbaik!!

  • Tanya khabar Medik di M'sia

kpd kwn2 yg ada kwn dlm bidang medik di m'sia,selalulah bertnya khbr ttg perkembangan bidang perubatan kerana perubatan selalu bergerak dan maju..pendek kata,update sokmo!

  • Belajar dari kegagalan

kegagalan adlh CIKGU terbaik utk semua malah adalah satu HADIAH beharga.belajar dari kesalahan dan baiki diri untuk jd terbaik.dktr juga kata yg skrg ni ramai kwn2 dia yg prnh gagal dh jd org yg hebat2..so,keep motivated and always do the best!!

  • Jangan buat aktiviti bermasalah

jangan sesekali mencari masalah-masalah untuk ditambah masalah..

  • Student adalah masa yg paling seronok

masa student adalah paling beharga dan paling seronok dalam hidup kita.enjoy masa  student ni..selagi zaman masih lagi student..kita enjoy dgn belajar kita..manfaatkan sepenuhnya..

  • Enjoy our stdy!!jangan rasa susah.

kita kena enjoy stdy ni!!jangan sampai stress sgt.yg terbaik adlh pilihan kita but jangan stress2..kalo medic ni payah,xkn ada org jd dktr..juz rncg masa leklok..yg penting kite enjoy!!

  • JANGAN tinggal lecture!!Tanya terus bila xtahu

TOLONG JANGAN PONTENG kuliah di Universiti.PENTING dan kita kena WAJIBKAN ats diri kita ke kuliah dan bila xtahu.,terus tnya kpd dktr..jgn tangguh2..

  • DON'T be SELFISH

bukannya jual ikan tapi jangan kita kedekut ilmu!org yg kedekut ilmu xkn kemana..banyak pemahaman kita diperolehi bila kita mengajarkan orang lain

  • Habiskan pengajian kita pada waktunya

medic kat mesir 6 tahun so kita kenalah habiskan dlm tempoh 6 tahun..jgn sesekali kita expand..rebutlah peluang di m'sia.

  • AIM kena besar

target utk  jadi the best!!dan selalu kita berusaha utk menjadi terbaik kerana org islam adalah yg terbaik!!

  • Grab the oppoturnity

sama2 kita rebut peluang di m'sia!!banyak peluang yg tersedia di m'sia..jangan tggu sehingga masa berubah..peluang pon tertutup..JANGAN!

kesimpulannya,.marilah kita sama2 amik ikhtibar yg mana baik!!dan kita amalkan dalam stdy kita..perbaiki diri kita sokmo..exam dh amat dekat!!berusaha!!chaiyuukk semua!!pakat2 mumtza pok2 YT!!

0 Response to "PERKONGSIAN MOTIVASI"

    ::GuestBook::


    ShoutMix chat widget

    Followers

    TABDIV