PPYT Mesir

WWW.PPYTMESIR.BLOGSPOT.COM

Persatuan Perubatan Yayasan Terengganu Mesir dianggotai oleh pelajar-pelajar tajaan Yayasan Terengganu dan persendirian yang melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan di Mesir.

Faculty of Medicine Mansurah University

www.mans.eun.eg

Mansoura University is famous for its specialized Medical centers, which provide both medical and academic services. They include the main mansoura university hospital, the children hospital, the specialized hospital for general internal diseases, the ophthalmology center, the digestive system center and the Urology and Nephrology center. The latter is the biggest of its kind in the Middle East.

Ain Shams University

net.shams.edu.eg/

Ain Shams University, as the third Egyptian university, was founded in July 1950 under the name of "Ibrahim Pasha University". It participated with the two earlier universities, "Cairo University" (Fua'd the 1st ) and "Alexandria University" (Farouk the 1st) in fulfilling the message of universities and meeting the increasing demand of youth for higher education.

Parasitology dan SUNNAH NABI

Posted by ~Persatuan Perubatan Yayasan Terengganu Mesir~ On 8:51 AM

Assalamualaikum wbt...
Apa khabar semua??harap sahabat2 semua sihat  dan berada dalam rahmat ALLAH..
Bagaimana persiapan untuk menghadapi imtihan??sudah bersedia??

Untuk entry kali ini,saya ingin membawa kawan-kawan berfikir sejenak dan insyaALLAH, kawan-kawan pasti kagum dengan ISLAM,the way of life dan Sunnah Rasulullah SAW..

Kenapa saya begitu??kali ini,saya bongkari sedikit keajaiban dan hikmat sunnah Rasulullah dalam kehidupan kita seharian..

  • Kenapa Rasulullah suruh kita apabila kita bangkit dari tidur supaya membasuh kedua kemaluan dan tangan kita??

Dalam sebuah hadis Rasulullah (jika kawan-kawan terjumpa),pernah baginda menyuruh kita bila bangkit daripada tidur supaya membasuh kedua kemaluan dan tangan kita. Apakah rasionalnya??

Semasa tidur,kita tidak pasti kemanakah tangan kita merayap..dan jika ditakdir kita menyentuh kedua kemaluan kita semasa tidur dan terus makan apabila bangun tidur tanpa membasuh tangan..BAHAYA menanti anda jika tersalah hari..

Entrobius Vermicularis adalah sejenis parasit yg mana mode of infection ialah melalui "deposition its egg and itself" dan cara ini dipanggil "external autoinfection"..so,HIKMAHNYA SUNNAH RASULULLAH adalah untuk mengelakkan daripada terjadinya penyakit-penyakit yang tidak diingini..

Tania Saginata juga tidak ketinggalan..gravid segment(segment yg mempunyai telur) ini juga keluar daripada anus..jika nak geroh, anda memang tidak bernasib baik..

bagaimana??INDAHKAN SUNNAH RASULULLAH SWT??

  • Dalam islam, kita ditegah menyentuh anjing jika tangan kita basah@ anjing basah dan dalam sesetengah mazhab larang sentuh air liurnya.apakah rasionalnya??

Ecchinococcus Granulosa adalah parasit yang jahat dimana mode of infection adalah bila kita sentuh anjing yang malang yang dijangkiti(bulunya@air liur),nak geroh bulunya melekat pada tangan kita dan kita makan..insyaALLAH,anda akan dijangkiti..penyakit yang anda akan hidapi amat2 serius..!!!so,ikut ISLAM,.the way of life..anda tidak akan menyesal...percayalah...

  • Rasulullah SAW tidak makan organ dalaman..apakah rasionalnya??

Adakah anda pengemar organ dalaman haiwan2??baca ini dan makanlah jika berani..

Tania Multiceps adalah parasit yang jahat yang mana beliau akan tinggal di OTAK kambing@lembu..jika anda malang termakan haiwan yang dijangkiti..nescaya anda akan mengalami penyakit yang tidak kurang dashyat..manifestation penyakit di brain amatlah bahaya..

Fasiola Hepatica & Fasiola Gigantica..mereka amat jahat dimana mereka tinggal di hati haiwan-haiwan seperti kambing..jika anda termakan hati yang dijangkiti..hendak atau tidak..anda akan dijangkiti..

Kesimpulannya..kita sering dengar ISLAM,the way of life..so ikutlah setiap ajaran islam..

saya tinggalkan kawan-kawan maksud hadis Rasulullah SWT..

"Tidak aku tinggalkan kepada kamu semua dua perkara,.sekiranya kamu berpegang kepadanya nescaya kamu tidak akan sesat,Al- Quran dan As-Sunnah"

Nah..peganglah sunnah Baginda dalam kehidupan..nescaya selamat selamanya..

Study molek2 semua..berusaha sedaya upaya dan bertawakal kepada ALLAH..insyaALLAH,ALLAH bersama kita...

p/s:originally daripada saya,.atas kefahaman saya dalam parasitologi dan ilmu yg saya ada..tolong betulkan saya jika saya silap..-DrP-

0 Response to "Parasitology dan SUNNAH NABI"

    ::GuestBook::


    ShoutMix chat widget

    Followers

    TABDIV